ISSN 1337-8481

sobota, 22. júna, 2024

Test hasenia elektromobilu na Okresnom riaditeľstve HaZZ v Galante – VIDEO

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img

Prezídium HaZZ |MM| Vzhľadom na skutočnosť, že elektromobilita je v súčasnosti veľmi aktuálnou a dôležitou témou, vykonávajú príslušníci Hasičského a záchranného zboru rôzne činnosti zamerané na riešenie tejto výzvy.

V stredu sa na Okresnom riaditeľstve HaZZ v Galante uskutočnil test hasenia vysokonapäťových trakčných batérií a elektromobilu. Trakčné batérie boli upravené tak, aby sa dalo lítium ľahšie zapáliť. Hasiči trakčné batérie nachádzajúce sa mimo vozidla mechanicky poškodili, aby tak došlo ku skratu a následnému požiaru. Batérie boli následne zapálené horákom a propán-butánovým plynom, až pokým nedošlo k zapáleniu lítia a gélu v batérií.

Cieľom pokusu bolo tieto trakčné batérie a elektromobil zapáliť a vykonať experimentálne merania uvoľňovania tepla (meranie tepelného toku) vo vzdialenosti 10 cm a 50 cm od batérie. Merania sa uskutočňovali aj z dôvodu, aby bolo možné lepšie určiť odstupové vzdialenosti v prípade požiaru elektromobilu. Následne sa hasiči pokúsili vzniknuté požiare uhasiť dvomi hasiacimi látkami (Bonpet a Premix), ktoré boli balené v hasiacich prístrojoch. Táto hasiaca látka bola použitá ako prímes do vody 6%-ným primiešavaním, čím vznikol hasiaci roztok. Na hasenie boli okrem prenosných hasiacich prístrojov použité aj vysokotlakové hasiace zariadenia a hasiace zariadenie Kobra od Dobrovoľného hasičského a záchranného zboru o. z. Chmeľov.

Testovania sa zúčastnili zástupcovia zo Slovinska, Českej republiky, Maďarska a Nemecka a tiež študenti zo Slovenskej Technickej Univerzity.

Počas celého pokusu boli odoberané vzorky na ďalšie skúmanie, aby sa zistilo, aké dopady majú tieto typy požiarov na životné prostredie. Vzorky a výsledky testovania budú vyhodnocované a budeme Vás o nich informovať.

Foto: HaZZ

Autorom ďalších fotografií je Igor Cencer (zdroj: HaZZ Fb)

 

Páčil sa Vám tento článok? Zdieľajte ho na sociálnych sieťach!

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
Obnoviť ⭯
  1. Neviem čo simulovali ale toto nebol požiar nabitých litiovych batérií. Buď to neboli Lítium ionove batérie alebo boli úplne vybité čo mení všetky podmienky testu.

  2. Ja myslím že klamali sami seba. Mal som 9V lítiovú nabíjaciu batériu. Asi po roku pri nabíjaní cez kábel som si všimol že sa akosi začala krčiť a smrdieť kyselkastým zápachom. Chytil som ju veľkou pinzetou lebo pálila a hodil som ju do pohára s minerálkou ktorú som mal na stole.
    Po minute voda zovrela a batéria sa scvrkla na polovičnú veľkosť. Hotovo. Počas vodného kúpeľa som si všimol že z batérie vychádal slabý modrastý plamienok. Tým chcem položiť otázku že akým spôsobom sa im to podarilo uhasiť ked tá moja horela aj pod vodou ?

  3. Anonym, to tvoje „budú ich nabíjať na verejných nabíjačkách…“
    Ak si odmyslíme, že celosvetovo je asi 5 % nadkapacity el. energie, čo už aj tak v lete spôsobuje problémy, tak si skús porovnať tankovanie autá s nabíjaním. V priemerne normálne auto (bez ohľadu na typ, veľkosť motora a paliva) urobí na nádrž 700 – 1000 km. Elektro sračka, za ideálnych podmienok 400. Spaľovák natankuješ doplna do 5 minút, elektropičovinu (zase za ideálnych podmienok a ideálnej nabíjačke) za 45 min. Normálne, ak má človek auto, ktoré potrebuje, urobí tých 700 km za týždeň. A teraz si vyrataj koľko by si tých nabíjačiek potreboval, aby si nespôsobil chaos v doprave a koľko elektrickej energie budeš na to potrebovať.
    A to, ak príde do platnosti zákon o zákaze spaľovákov a niekto fakt začne vyrábať aj kamióny, kombajny, traktory, či iné špecializované stroje na baterky, som zvedavý ako EÚ zabezpečí, aby neskolabovala..

  4. Furt neviete pochopiť že vyvoj ide do predu, vyvinú sa aj nabíjačky aj baterky. A ktoré auto ma dojazd 1000km ? To si troska prehnal.
    A co ked dôjde ropa? Ako sa bude jazdit na tvojej benzinopicovine? Zamyslel si sa že raz ten deň príde? A co potom ? Armagedon? Alebo za deň sa vymysli riešenie?
    Asi si veľký panko ked namiesto 5 minút tankovania nevydrzis 20. Zvykli ste si moc na komoft, voľakedy bolo auto iba pre bohatých, teraz ma každá rodina pomaly 2,3 auta. Nech su elektromobily drahé a nech sa zredukuje počet aut – nebude to na škodu.
    A keď je malo kapacity nech sa stavajú solárne, veterné zdroje, možnosti je veľa, lenže alternatívy teba nezaujímajú keďže máš momentlene ropu.
    Všetko je postupný proces a raz vam sklapnu papule a budete jazdit na elektropicovine, potom sa tu stretneme na debatku 😉

  5. Ešte doplním, že Mercedes už ohlásil že do Gcka dá v roku 2025 sodikove batérie – väčší dojazd, rýchlejšie nabijanie, lacnejši materiál, menšie problémy s horenim.

  6. Nie je problem baterka, ale nabijanie. Ked sa z roboty vrati domov pol ulice elektromobilov a zacnu sa nabijat, hned mozeme zmenit SK hymnu na
    Nad trafom sa blyska, sireny divo vyju.
    Inymi slovami, skolabuje infrastruktura, pretoze ju nikto neriesi a na takuto zataz nie je stavana.

  7. Ktoré autá prejdú 1000 km? No skoro každé, ktoré má 50 litrovú nádrž a spotrebu 5 litrov na 100 km..
    Čiže 90 % dielov! A dokonca dnes už aj benzínové. To je to tvoje, že vývoj nezastavíš. Spaľováky pokročili..
    Zatiaľ čo elektropičoviny stagnujú a zdroje elektrickej energie sa vracajú do „stredoveku“.. Ešte aj také Nemecko ide obnovovať uhoľné bane a uhoľné elektrárne, lebo máme problém so zásobovaním! A áno, 20, či skôr 45 minút na nabíjačke je veľa, keď to musím robiť 2 – 3 krát do týždňa, miesto 5 minút raz za týždeň. Ak to bude robiť každé auto, máš problém zabezpečiť dostatok staníc. A potom si zas na probléme infraštruktúry a zdroja ich napájania. Takže snívaj ďalej a už sa, ako sa ovládajú dva voly ťahajúce rebriňák. Lebo tak dopadne EÚ!!!

  8. Anonym 9. apríla 2023, 20:19
    „Furt neviete pochopiť že vyvoj ide do predu, vyvinú sa aj nabíjačky aj baterky. A ktoré auto ma dojazd 1000km ? To si troska prehnal.
    A co ked dôjde ropa? Ako sa bude jazdit na tvojej benzinopicovine? “
    Týchto tvojich pár prostoduchých myšlienok prezradilo kto si a ako vnímaš reálny svet. To len embecil s obmedzeným videním sveta a tomu odpovedajúcim myslením môže písať také xuyoviny. Takže najskôr vymyslia nejaké auto, pustia ho do obehu a potom sa budú zamýšlať a vyvíjť k nemu brzdy… A tie nabíjačky budú mať elektrinu odkiaľ? Z alternatívnych zdrojov? Vieš koľko % celosvetovej spotreby el. energie pokrývajú v súčasnosti alternatívne zdroje? Menej ako 4% a aj to ako negarantovaný zdroj. Taká je realita a nie to čo napíše do smernice EU nejaká gynekologička Uršula Lajnová. A ak by sa podiel výroby aj strojnásobil, z čoho vyrobíme ten chýbajúci zbytok? Dnes „myslitel“ E. Heger naznačil že z JE, ktoré nebudú závislé od ruského paliva. Priam geniálne. A s čím budeme „kúriť“ v reaktoroch ? s kukuričným kôrovím? ak nie s palivom z Ruska?
    Radím ti, pomaly ale bezpečne pristaň na zemi, aby si si nerozbil hubu . Tak je to!
    P.S. v súčasnosti už platí v niektorých krajinách ZÁKAZ parkovania elektromobilov v spoločných garážach! Prečo asi??

  9. LIOn áno máš pravdu,ropa tu nebude naveky,možno elektrika nie je tá správna náhrada ale nejaká alternatíva za spaľovacie motory bude musieť prísť. No toto je rozhodnutie veľmi hrŕŕŕ !
    Vôbec nie je vyriešená situácia okolo batérií a nabíjania,malo sa s tým ešte počkať ale debili z Bruselu rozhodli o tom čomu vôbec nerozumia ! Tým viac som presvedčený o tom že treba z tej zločineckej únie vystúpiť ! A to čím skôr,tým lepšie !

Comments are closed.

UPOZORNENIE:
- Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
- Nešírte neoverené informácie a hoaxy. Šírte len to, k čomu poznáte relevantný zdroj a podľa možnosti ho uvádzajte.
- Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidiel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
- Vkladať príspevky do diskusie nie je povolené cez proxy servery a anonymizéry. Takéto príspevky môžu byť zmazané bez akéhokoľvek ďalšieho komentovania a zverejňovania dôvodov.
- Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy.
- Akékoľvek útoky, osočovanie a invektívy voči podpísaným autorom článkov redakcii, alebo vydavateľovi budú zmazané, resp. v prípade, že budú zakladať podstatu niektorého z trestných činov, alebo iného porušenia zákona, autor príspevku by mal počítať s možnosťou zjednania nápravy právnou cestou.
- Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img