ISSN 1337-8481

piatok, 19. júla, 2024

Spomínate si na dobu tlačených máp, kompasov a drahých jednoúčelových navigácií?

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img

Mladí ľudia si tlačené mapy veľmi nepamätajú a dnes už v aute nevidieť ani jednoúčelovú navigáciu, ktorú sme v minulosti kupovali v cene 25 000 a viac Slovenských korún.

Všetko nahradili inteligentné mobilné telefóny.

Bežný mladý človek sa v tlačenej mape už žiaľ orientovať nevie, alebo je to pre neho ťažké, minimálne nepraktické. Bola však doba a nie je tomu až tak dávno, čo sme nielen v prírode na turistike, ale aj po mestách a cestách na dovolenku tlačené mapy používali bežne.

Pri našich expedíciách klasické tlačené mapy používame dodnes. Najskôr pri plánovaní cesty a následne preto, lebo v určitých častiach niektorých štátov mapové pokrytie v navigácii jednoducho dostupné nie je, alebo zobrazovaný údaj je úmyselne skreslený. Zažili sme to prakticky vždy vo všetkých štátoch na Balkáne, ale aj v Rumunsku, Bulharsku a Tureckom Istanbule.

Klasický tlačené mapy nesklamali nikdy…

A takto vyzerali „klasické“ navigácie značiek  Garmin, MIO, Tom Tom, Navitel a ďalšie.

 

 

No a tlačené mapy, atlasy a bedekery. Aj keď neaktuálne, stále aktuálne…

 

Páčil sa Vám tento článok? Zdieľajte ho na sociálnych sieťach!

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
Obnoviť ⭯
  1. Anonym 6. augusta 2023, 14:26 – dve konkretne osobne skusenosti:

    – po Balkane, konkretne v niektorych castiach Srbska, Macedonie a Bosny a Hercegoviny, na navigaciach mapove pokrytie nebolo zverejnene. Ani MIO, ani Garmin a ani TomTom.
    Na monitore sipka ukazovala polohu, no bez mapy, takze navigacia v danom momente bola na dve veci.

    Co to sposobilo?

    Konkretne nam prechod cez cast oblasti odlzke tak 20 km podla citu a vnutorneho kompasu a raz s radou domaceho. Dosli sme na cestu sice veducu do nami zvoleneho ciela,no cez minove polia,ktore boli uz 40cm od cesty. Ziadne vystrahy a pod.
    Na navigacii nasledne bola cesta znacena. Islo o oblast Srebrenica.

    V Bosne takych usekov bolo viac.

    Obdobne v Macedonii. Ani v casti hlavneho mesta Skopje navigacia nemala zverejnene mapy.

    – na ceste do Istanbulu boli ine problemy. Navigacie v Rumunsku pri zadani trajektu cez Dunaj do Bulharska nas zaviedli si v rovnakom meste,no na opustenu,roky nepouzivanu zeleznicnu stanicu.
    Samotny trajekt nebol v navigacii vyznaceny a neukazovalo hoani vtedy, ked smeboli uz v pristave.

    – v Istanbule bol znamy most spajajuci Europu s Aziou v navigacii znaceny o cca 500 m vedla.
    Ked sme autom isli priamo po moste, navigacia ukazovala ze auto ide cez vodu a most bol o spomenutych cca 500 m vedla.

    – – –

    Upozornujem, ze v danej dobe sme mali na celnom okne 3 az 4 navigacie a to kazdu inu. Napriek tomu,ze boli vsetky pred cestou aktualizovane na najnovsiu dostupnu verziu, vsetky spomenute „chyby“ ukazovali presne rovnako. Pri beznej navigacii sa malo lisili vo zvolenych trasach.
    Preto niekolko navigacii.

    Myslim si,ze islo o opatrenia z cias vojny a islo o ochranu strategickych objektov, infrastruktury a pod.

    Pozor!! Pisem OSOBNE a zadokumentovane skusenosti platne v danej dobe, teda 9 az 15 rokov dozadu.

    Dnes pri tak dokladnom a verejne pristupnom zmapovani dokonca ulic, to nehovorim o satelitnych snimkoch, je v beznych mobiloch situacia uplne ina.

    A o tom je samotny material…

  2. Moja prvá navigácia ma doviedka kolmo na rieku Váh po polnej ceste … asi bola naprogramovaná na nejaký obojživelník alebo som mal preplávať …

Comments are closed.

UPOZORNENIE:
- Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
- Nešírte neoverené informácie a hoaxy. Šírte len to, k čomu poznáte relevantný zdroj a podľa možnosti ho uvádzajte.
- Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidiel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
- Vkladať príspevky do diskusie nie je povolené cez proxy servery a anonymizéry. Takéto príspevky môžu byť zmazané bez akéhokoľvek ďalšieho komentovania a zverejňovania dôvodov.
- Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy.
- Akékoľvek útoky, osočovanie a invektívy voči podpísaným autorom článkov redakcii, alebo vydavateľovi budú zmazané, resp. v prípade, že budú zakladať podstatu niektorého z trestných činov, alebo iného porušenia zákona, autor príspevku by mal počítať s možnosťou zjednania nápravy právnou cestou.
- Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img