MV SR |MM| Národný deň čísla tiesňového volania 112 si symbolicky pripomíname 1. decembra. Za prvých 10 mesiacov roku 2021 operátori zaznamenali viac ako 825 tisíc volaní na tiesňovú linku, prijali takmer 16 tisíc SMS správ a 2,7-tisíc volaní prostredníctvom eCallu.
Najčastejšie prichádzajú volania z Košického a najmenej z Trenčianskeho kraja. Najviac volaní na 112 je v rámci nočných hodín z piatka na sobotu a zo soboty na nedeľu.
Volať na tiesňové číslo sa dá bezplatne a nepretržite, 24 hodín denne. Tieseň je stav, pri ktorom je bezprostredne ohrozený život, zdravie, majetok alebo životné prostredie a postihnutý je odkázaný na poskytnutie pomoci.
„Operátori 112 sú prvým kontaktom medzi volajúcim a záchrannými zložkami a po prijatí hovoru musia okamžite vyhodnotiť situáciu, aby sa na miesto dostala včas správna pomoc. Okrem samotného stresu zo situácií musia zvládať aj rôzne reakcie volajúcich. Často sú to práve operátori, ktorí svojimi radami zachraňujú životy,“ povedal minister vnútra Roman Mikulec.
Minister vnútra pri príležitosti Národného dňa 112 poďakoval všetkým operátorom 112, ako aj ďalších tiesňových liniek na záchranné zložky, či už sú 150 (hasiči), 155 (záchranná zdravotná služba), 158 (polícia) alebo 18 300 (horskí záchranári). „V čase pandémie je ich práca ešte viac náročnejšia. Nezahlcujme preto, prosím, operátorov neoprávnenými volaniami, kedy si ľudia mýlia tiesňovú linku s taxi službou alebo výjazdovou lekárňou, prípadne sa chcú spýtať na predpoveď počasia,“ povedal Roman Mikulec.
Tiesňové číslo 112 sa dá vytočiť aj z telefónov bez SIM karty alebo z oblastí, kde volajúci nemá signál. Na Slovensku sa môžeme obrátiť na 112 aj zaslaním SMS správy. Primárnou cieľovou skupinou tejto služby sú sluchovo a rečovo znevýhodnené osoby alebo obete domáceho násilia. Privolať pomoc sa dá aj tiesňovým tlačidlom eCall, ktoré je zabudované v palubnej jednotke motorového vozidla. To slúži na privolanie pomoci ľuďom pri havárii.
Koordinačné strediská integrovaného záchranného systému sa nachádzajú v každom krajskom meste. Operátori 112 sú spôsobilí vybavovať aj volania v cudzom jazyku, a to v angličtine, maďarčine, poľštine, nemčine a ruštine. Každý deň sú v každom stredisku k dispozícii štyria operátori, ktorí sa striedajú v 12-hodinových zmenách.